Ik beken: ik speel bijna dagelijks het populaire spel Clash of Clans. Echt waar. Waarom? Om de iKids bij te benen, tiens. Zo weet ik tenminste waar het over gaat als ze het hebben over de ‘goudkluizen upgraden’ en ‘reuzen sturen’. Mij zullen ze niet vangen met “Je wordt ouder, papa”.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik dat allemaal best wel inspirerend vind. Ik sta er nog elke dag van te kijken hoe slim die apps in elkaar zitten. En wat ik nog verrassender vind is dat veel van die geweldige spelletjes gewoon gratis zijn. Terwijl het toch wel duizenden uren (en euro’s) gekost heeft om ze te maken. Enfin, gratis tot op zekere hoogte, want de app-industrie heeft iets bedacht waar we nog veel van kunnen leren: het freemium model. De instap is gratis, maar daarna word je op zeer spitsvondige wijze verleid om upgrades of virtuele items te kopen. Voor je het goed en wel beseft, geef je uiteindelijk toch nog behoorlijk wat geld uit. Met plezier.
Kinderen groeien vandaag dus op met het idee dat iets leuks niet veel geld moet kosten én dat alles kan worden geüpgraded. Weliswaar voorlopig enkel in de virtuele wereld, al kan dit in de toekomst wel eens heel tastbaar worden. Waarom zouden we straks onze koelkast, wasmachine of tv niet kunnen upgraden? De nieuwe generatie zal het alleszins heel normaal vinden. Gedaan met steeds maar nieuwe toestellen kopen die allemaal, recycleerbaar of niet, vroeg of laat op de vuilnisbelt belanden. De vervangeconomie van vandaag wordt morgen een upgrade-economie.
Onder meer Google is al zo’n project gestart, project Ara, een uit vervangbare modules opgebouwde smartphone. Dit is het begin van de upgrade-economie. Volwaardige toestellen die goedkoop aangeboden worden, maar die je hard- of softwarematig zal kunnen upgraden naar wens en budget. Heel vergelijkbaar met de apps die je nu op je smartphone of tablet vindt. En met dezelfde lucratieve strategie.
Op voorwaarde dat de fabrikanten vandaag al het geweer van schouder gaan veranderen. In plaats van producten op de markt te brengen die zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en die (bewust) snel verouderen, moet er opnieuw geïnvesteerd worden in degelijke, kwaliteitsvolle producten. Zodat wij straks maar al te graag geld zullen uitgeven voor upgrades die we de moeite waard vinden. Geweldig toch?
Lees het volledige nieuws bericht op: hbvl