Succesvol betalen met smartphone bij winkels in leiden.
De afgelopen drie maanden konden klanten van ABN Amro, ING en Rabobank succesvol afrekenen met hun smartphone bij winkels in leiden.
De proef is geslaagd en wordt verlengd.
In totaal was er half oktober al 15.000 keer afgerekend met een mobiele telefoon, waarvan circa 90 procent betaling onder de 25 euro. Dat is in lijn met wat ABN AMRO, ING en Rabobank bij de introductie hadden verwacht.
Consumenten en ondernemers tonen zich enthousiast over het betalen met een smartphone.
Op 2 september ging het project van start met 150 deelnemende winkeliers. Inmiddels kan er bij ruim 250 kassa’s worden betaald met de mobiele telefoon.
De introductie is verlengd tot 1 januari, zodat winkeliers, horeca-ondernemers, marktkramen en klanten ook in de drukke decembermaand de voordelen van deze snelle betalingsvorm kunnen ervaren.
Zo werkt het
Bij mobiel betalen houdt de klant zijn smartphone binnen enkele centimeters van de betaalautomaat. Door de Near Field Communication (NFC)-chips in de smartphone en de betaalautomaat kan de betaling worden afgehandeld via hetzelfde veilige netwerk dat gebruikt wordt voor traditionele betaalpassen.
Voor bedragen tot 25 euro kan dat, indien gewenst, ook zonder pincode.