Is uw telefoon of smartphone al ingesteld om NL-Alert te ontvangen
4 november 2013 – Maandag 4 november NL-Alert controlebericht verzonden
Maandag 4 november rond 12.00 uur is er een NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit bericht konden mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Hieronder vind je de meest gestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Staat het antwoord op je vraag niet op deze website? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).
Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen? Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Het kan ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben.
Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat? Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Het controlebericht is uitgezonden naar mobiele telefoons die NL-Alert kunnen ontvangen. Dit is vergelijkbaar met een radiosignaal. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert zelf instellen. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.
Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen? Het NL-Alert controlebericht wordt per veiligheidsregio uitgezonden gedurende een vastgestelde periode. Als je je bijvoorbeeld in een grensgebied van twee regio’s bevindt of je reist tijdens het uitzenden van het controlebericht van regio naar regio, kan het zijn dat je het bericht meerdere keren hebt ontvangen. Sommige mensen hebben meerdere berichten gekregen terwijl ze zich op dezelfde plek bevonden. Dit wordt verder onderzocht in de evaluatie.
Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat? Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, of je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden van het bericht door de meldkamer en het doorsturen van het bericht door de providers naar alle mobiele telefoons in de regio.
Bron: nederlandveilig.nl 05-11-2013
Blog witgoedsupport onlineonderdelenshop.nl