Haier Witgoed , het meest verkochte witgoedmerk wereldwijd*, kondigt met veel genoegen aan dat de Voorzitter en Algemeen Directeur van de groep, Zhang Ruimin, door het deze maand gepubliceerde Fortune magazine in de lijst van ‘s werelds 50 grootste leiders is opgenomen.
Dhr. Zhang, oprichter van de Haier Group, neemt de 22e plaats in op de lijst van wereldleiders op het gebied van ondernemen, politiek en samenleving die Fortune aanduidt als “persoonlijkheden die hun volgelingen inspireren en de wereld verbeteren”. Andere leiders op de lijst zijn Paus Franciscus, Angela Merkel en Warren Buffett.
Fortune looft Zhang Ruimin om zijn “radicale management innovaties” waarmee hij Haier tot ‘s werelds grootste merk in huishoudelijke toestellen heeft gemaakt. Hiermee duidt het magazine op Zhangs aanpak waarbij werknemers in kleine, zelfstandige teams onderverdeeld worden, hun eigen managers kiezen, hun interne talenten laten zien en grote bonussen kunnen verdienen.
Onder Zhangs leiderschap heeft Haier een managementsysteem gecreëerd dat de behoeften van de klant centraal stelt in het ontwikkelingsproces van de producten. Haier moedigt haar werknemers aan om groeiende markttrends te volgen en zelfstandige projectteams samen te stellen. Voor ieder nieuw project wordt zo’n klein team van werknemers samengesteld, dat functioneert als een onafhankelijk bedrijf, door Haier ook wel ZZJYT genoemd (een Chinees acroniem dat staat voor onafhankelijke projectteams). Dit systeem is ontworpen om intern leiderschap en innovatie te stimuleren en om van Haier een efficiënter en soepel bedrijf te maken.
René Aubertin, Algemeen Directeur van Haier Europa verklaart: “We zijn verheugd dat Haier’s Voorzitter en Algemeen Directeur, Zhang Ruimin, deze eervolle erkenning van Fortune heeft gekregen. Hij maakt deel uit van een selecte groep van leiders wiens kracht en visie een positieve impact hebben gehad op vele mensen. Zijn verkennende leiderschap heeft ervoor gezorgd dat Haier nummer 1 in huishoudelijke toestellen is voor het vijfde opeenvolgende jaar. Hij toont voortdurend uitstekend zakelijk leiderschap en is een winnaar op het gebied van innovatie”.
* Bron: Euromonitor International Limited 2013
Over Haier:
De Haier Group is wereldwijd het best verkochte huishoudtoestellenmerk met een marktaandeel van 9,7% in de detailhandel (Bron: Euromonitor International Limited, detailhandel in 2013). Haier biedt consumenten in meer dan 100 landen innovatieve producten van hoge kwaliteit. Naast het officiële hoofdkantoor in Qingdao, China, beschikt Haier over regionale hoofdkantoren in Frankrijk en de Verenigde Staten. De Group omvat 66 trading partners, 24 industriële parken met 70.000 werknemers over de hele wereld. Met vijf R&D centra streeft Haier naar voortdurende innovatie en past het productaanbod aan de behoeften van de lokale consument aan.
Voor Haier is R&D van zeer groot belang. Het merk heeft zich gespecialiseerd in LED-technologie en de productie en verkoop van een uiterst breed duurzaam productaanbod. In Europa bevat dit aanbod televisies, koelkasten, vaatwassers, wasmachines, elektronische apparaten en duurzame energieoplossingen.
De wereldwijde omzet bedroeg 29,5 miljard USD in 2013, de winst bedroeg 1,76 miljard USD. Binnen de Haier Group is de Haier Electronics Group Co. Ltd. (HKG: 1169), filiaal van de Haier Group, beursgenoteerd in Hongkong. Qingdao Haier Co (SHA: 600690), ook een filiaal van de Haier Group, is genoteerd op de beurs van Shanghai.
Bron: Haier
12-04-2014
Blog witgoedsupport